random

30-1-17

8:35 AM

sebulan,

satu babak dari setahun masa kehidupan.
tiada apa yang aku jalani
melainkan hari-hari bersarang dosa,
antara maksiat dan penyesalan

hari ini,
aku muncul lagi dengan azam baru,
entah terkotakan entah tidak.

tidak mengapalah,
biar kucoretkan disini dahulu
dengan harapan,
suatu masa nanti bila baca,
aku akan tersenyum puas
melihat satu janji pada diri yang tertunai

aku punya habit minum kopi
bagaikan sudah sebati dalam diri.
aromanya memukau,
rasanya menghilangkan resah.
aku tenggelam dalam cinta
cinta secawan kopi hangat

cuma cintaku kali ini teruji ;p
akhir akhir ini,
aku sering dilanda nyilu di dada.
jantung ku berdegup,
kencang daripada biasa.
mungkin kerana kopi
mungkin sudah tiba masa untuk berhenti
mungkin juga itu cuma hal biasa
tiada kaitan antara hidup dan mati. #ceh

ketagih kopi ini,
baru minun secawan pagi tadi.
bila tengah hari, petang, malam menjengah
melonjak-lonjak ingin sesisip lagi
dan aku seperti biasa,setiap kali.
tidak akan menang dengan nafsu
yang merengek bagaikan anak kecil
dan tersenyum bila kehendaknya ditunai, (scary)

dan mengapa aku merasakan
perlu dilakukan sesuatu tentang ini
kerana suatu yang aku perasan tentang diriku
yang tidak berupaya mengatakan
'jangan', 'tidak', 'berhenti',
pada diri.

mungkin aku terlalu memanjakan nafsu
oh ya, aku perasan juga sejak hidup seorang diri ini.
aku kurang berdisiplin dan sukar kota janji
sebab itu banyak kerja tertangguh
banyak tanggungjawab terabai
aduh, sakit kepala tiba-tiba
bila memikirkan dosa
yang bertimbun kerana ini

jadi berhentinya pengambilan kopi ini
atau sebarang minuman kafein seperti teh
adalah bukan semata mata tentang kesihatan
tapi juga simbolik kepada maksiat dan aib
yang tak mungkin aku khabarkan pada dunia
sepertinya juga aku beringat,
berjaga-jaga dalam mengkhabarkan kebaikan
supaya al-Qarni tetap menjadi bayangan.
manifestasi cinta pada ar-Rahman

insyaallah, hasni pasti boleh harungi ini :)

oh ya gambar ini juga
ingin aku kisahkan tentang komputer riba kesayangan
yang sering menjadi bahan usikan kawan
papan kunci itu memang terjongket begitu
sejak pertama kali menjadi milikku

benar,
siapa yang tidak inginkan
kesempurnaan pada setiap ciptaan?
lebih-lebih lagi jika ia dibayar dengan harga yang mahal.
tapi cuma untuk kes ini,
aku malas untuk memanjangkan cerita ketika jual beli
dek terhimpit dengan ketidakcukupan masa

biarlah,
kerana ia cuma satu cela
yang langsung tidak pernah menghalang
untuk aku menaip dengan sempurna
nah..alhamdulillah,
sudah masuk 4 tahun ia berkhidmat
dengan cuma sedikit ragam
tapi memandangkan ia sedikit usang dan berat.
bayangan macbook air kadang-kadang
melayang di pandangan.
aduhai, maafkan aku ya,
penemanku setia susah dan senang.

begitulah,
bila kita punya muka yang tidak seredup orang
Allah bukannya mahu kita tercela
tetapi Dia sayangi kita dengan ujian gelodak jiwa
dimana letaknya syukur dan sabar

begitulah juga,
bila nanti hati dimiliki orang.
jangan kerana sedikit celanya.
kita tidak mahu lagi bersamanya hingga tua.
tiada apa yang sempurna.
tapi yang perlu ada adalah jiwa yang menerima
terimalah cela itu, atau bersama dia mengubahnya
kerana jasanya pasti lebih besar dari itu
seperti cela papan kunci komputer ribaku
(lupakan kiasan part macbook air dalam hal ni lol)

sekian.

Kashiwa. 1.36 am




random

25-1-17

12:35 PM

Reitaku University Rose Garden, Kashiwa

25 hari dalam tahun 2017.
Masih sihat, masih punya ahli keluarga yang cukup bilangan, 
masih dikelilingi sahabat soleh solehah,
Alhamdulillah.

Beberapa hari sebelum 2016 melabuhkan tirai, 
Aku mengimpikan 2017 bakal menjadi tahun produktif dan bermanfaat pada orang lain.
Justeru, aku tidak meletakkan apa-apa azam tahun baru.
Aku fikir lebih baik sekiranya aku meletakkan azam berbeza untuk setiap hari yang baru.
Arasnya mungkin lebih mudah untuk dicapai,
Sekali sekala gagal, atau mungkin berlanjutan ke 2-3 minggu culas,
Namun esoknya, aku boleh bangkit kembali 
dan mula lagi sekali.

Kini, lagi 5 hari sebelum Februari.
Mutabaah amal yang ku buat tiba-tiba sepi.
Khusyu' solat fardhu mula goyah lalu merosakkan mood berhari-hari,
Diri kembali sukar bernafas dalam kelemasan taghut.
Jasad di kelas namun minda di awan
Bila berjanji lambat dikota, 
Bila bertemu, lambat tiba.

Dalam kelas Mr. Chris, 
Kami disuruh menulis satu patah perkataan untuk melambangkan tahun lalu,
dan beberapa resolusi tahun baru.
lama aku termenung, tiada apa terlintas melainkan perkataan depresi,
Aduhai penyakit, janganlah kau muncul lagi.
Sudah banyak aku habiskan wang merantau sana sini.
Bergelas-gelas kopi dibeli untuk manjakan diri.

Sayap patah dek ujian masa lalu,
perlahan lahan aku cantumkan,
patah kembali, aku pungut lagi dan sambungkan.
luka-luka yang koyak perlu segera dijahit,
walau tersenggut senggut menahan hiba yang terpendam.
biarlah air mata yang jatuh,
hanya berserta kalimah tuhan.

2017, walaupun sudah hampir sebulan
aku masih mahu perbaiki dan kuat kembali
tiada apa yang boleh ku ubah
melainkan sikap diri sendiri
tiada apa yang boleh ku tahan
melainkan nafsu yang membesar dalam diri.

Syurga itu,
hanya boleh dimiliki dengan melawan kebatilan.
bila solat bertembung dengan duniawi, kau ingat lah Allah itu Maha Melihat.
bila kemalasan melanda, bangkitlah dan bayangkan syurga, sebaik baik motivasi kehidupan.
bila teruji dengan maksiat, tahanlah diri dan bayangkan neraka, sebaik-baik peringatan.
bila nafsu memuncak, kau tawanlah dengan puasa dan istighfar.
bila berbuat dosa, kau ingatlah mati itu pasti maka segerakanlah pohon keampunan Allah dan manusia.

Melakukan kejahatan itu mudah.
Maka bersiap sedialah dengan akibatnya.
dan kesengsaraan yang tidak pantas untuk dihadapi selamanya.
Melaksanakan kebaikan itu payah.
Namun, itulah dambaan para Syahid
Kalau tidak masakan mereka rela menginfakkan diri demi agama.
kalau bukan bayarannya Syurga.
itulah, pilihan sebijak bijak manusia,

Ya Allah, Aku mohon.
Berilah peluang padaku lagi
Untuk mengasihi Mu,
dengan solat yang khusyu dan ibadah yang ikhlas,
Untuk melepaskan diri dari murka Mu,
dengan meninggalkan setiap bentuk larangan.

Memang sukar sungguh hidup ini,
melewati ujian ujian kecil kehidupan yang tidak bertepi.
bagaimana mahu membalas budi mak ayah yang kau pinjamkan mungkin cuma sementara waktu sahaja lagi.
bagaimana ingin kuat dalam menangisi kebodohan dalam setiap peperiksaan di universiti.

Namun sukar lagi, andai hati ini Kau biar berterusan mati.
Gelap, hilang dalam kepekatan noda hitam
Melupakan diriMu adalah sebesar-besar bala.
Hilang keinginan mahu beribadah adalah sesedih sedih perkara

Allah, aku redha dengan segala kelemahan yang aku miliki,
Biarlah tiada hebatnya setanding orang lain pun.
Tidak mengapalah aku pendek buruk rupa sekalipun.
Asalkan aku,
Asalkan aku sentiasa termasuk dalam golongan yang Kau kasihi,
Yang Kau kasihan belas, Yang kau jauhkan dari siksaan kubur dan panasnya Mahsyar.
Yang Kau jauhkan aku dari melakukan dosa-dosa ke Jahannam..

Astaghfirullah al Adzim wa Atubu Ilaih




Kashiwa, bersama 10 Assignments dan 3 Papers.

random

This is love - Yasmin

11:45 AM

Huis Ten Bosch, Nagasaki



The lesson you’re taught is that the story ends at the wedding, and then that’s when Jennah (paradise) begins. That’s when you’ll be saved and completed and everything that was once broken will be fixed. 

The only problem is, that’s not where the story ends. That’s where it begins. That’s where the building starts: the building of a life, the building of your character, the building of sabr, patience, perseverance, and sacrifice. The building of selflessness. The building of love.
And the building of your path back to Him.

But if the person you marry becomes your ultimate focus in life, your struggle has just begun. Now your spouse will become your greatest test. Until you remove that person from the place in your heart that only God should be, it will keep hurting. Ironically, your spouse will become the tool for this painful extraction process, until you learn that there are places in the human heart made only by—and for—God.

Among the other lessons you may learn along this path—after a long road of loss, gain, failure, success, and so many mistakes—is that there are at least 2 types of love. There will be some people you love because of what you get from them: what they give you, the way they make you feel. This is perhaps the majority of love—which is also what makes much of love so unstable. A person’s capacity to give is inconstant and changing. Your response to what you are given is also inconstant and changing. So if you’re chasing a feeling, you’ll always be chasing. No feeling is ever constant. If love is dependent on this, it too becomes inconstant and changing. And just like everything in this world, the more you chase it, the more it will run away from you.

But, once in a while, people enter your life that you love—not for what they give you—but for what they are. The beauty you see in them is a reflection of the Creator, so you love them. Now suddenly it isn’t about what you’re getting, but rather what you can give. This is unselfish love. This second type of love is the most rare. And if it is based in, and not competing with, the love of God, it will also bring about the most joy. To love in any other way is to need, to be dependent, to have expectations—all the ingredients for misery and disappointment.

So for all those, who have spent their life seeking, know that purity of any thing is found at the Source. If it is love that you seek, seek it through God. Every other stream, not based in His love, poisons the one who drinks from it. And the drinker will continue to drink, until the poison all but kills him. He will continue to die more and more inside, until he stops and finds the pure Source of water.

- "this is love", by yasmin mogahed.

antologi

Kasih al-Qarni

11:38 AM

Dalam bas menuju WG IPIJ 2016 di Ichikawa

Humaira melepaskan pandangan ke luar tingkap, sebak didada kian terasa namun cuba dihilangkan dengan menikmati alam terbentang luas di hadapan mata.

Indah nian ciptaan al- Khaliq, bagaikan lukisan menghiasi tingkap bas sepanjang permusafiran. Nikmat pancaindera yang masih dipinjamkan, mengundang tahmid dan tasbih bertalu-talu dalam hatinya.

"Ayah, Ma. Maya nak cakap sikit"
Perbualan di warung berdekatan stesen bas tadi kembali menjengah di fikiran.

Humaira pandang mata ibu bapanya dalam-dalam.
Sampul pertama dibuka, tawaran melanjutkan master di Canada bersama biasiswa penuh. Sampul kedua, surat kelulusan permohonan kerja di syarikat Jepun dengan tawaran gaji yang tinggi. Sampul ketiga, tulisan tangannya tertulis, "tinggal bersama ma dan ayah, mulakan pencarian kerja atau biaya master di Malaysia".

"Maya dah fikir masak-masak, Maya pilih ma dan ayah."

Encik Fahim berteleku memandang meja. Mata Puan Muna mula bergenang, sesekali memandang suaminya yang mendiamkan diri.

"Tentang 2 pilihan tu, Maya cuma nak kongsi berita gembira pada ma dan ayah", suara Humaira sedikit bergetar. Menandakan pilihan yang dibuat bukan suatu yang mudah.

Encik Fahim bukannya tidak faham semangat yang melonjak lonjak dalam diri anak tunggalnya tentang keinginan menyambung belajar dan mengembara di bumi orang. Tapi rindu yang ditanggung bertahun tahun ini sudah cukup menyeksakan, apatah mendapat berita mahu ditinggalkan lagi.
Isterinya kini telah kabur pandangan mata dan menghidapi sejenis penyakit yang mula memasuki stage ke 4, semakin hari semakin lemah dan tidak bermaya.

Dalam tempoh 2 bulan cuti semester, Humaira lah memandikan ibunya ketika Puan Muna ditahan di Hospital. Setiap malam, kaki bapanya pula diurut dengan minyak zaitun supaya tidak kekeringan dan pecah kulit.

Encik Fahim berbelah bagi. Anaknya itu sejak awal sekolah menengah lagi sudah meninggalkan halaman rumah, kini bagaikan mahu dituntut semula kehadiran permata itu disisinya, menjaga pakai minum dirinya yang kini uzur berkerusi roda.

"Ayah ada simpanan duit pencen untuk digunakan bagi mengupah pembantu menjaga ayah dan ma"
Encik Fahim memulakan bicara.

Humaira tersentak. Tidak pernah dia menyangka ayat seumpama itu meluncur keluar dari mulut ayahnya. Berdosakah dia?

"Ayah dan Ma pernah berbincang tentang hal ini. Kalau betul Maya sudah bercita-cita mahu merantau, kami sudah bersedia. Jadi janganlah ditahan-tahan azam itu. Kami redha, kejayaan Maya kebahagian kami juga."

Humaira menekup mulutnya menahan esak tangis. Difikirkan pengorbanannya sudah cukup besar, namun jelaslah tidak akan mungkin mampu menandingi kasih sayang insan bernama ayah dan ibu.

Perbualan mereka terhenti disitu. Humaira membayar bil restoran dan menolak kerusi roda ayahnya keluar dari warung menuju ke kereta. Pak Samad, jiran sebelah rumah mereka sudah setia menanti di pintu kereta, bertugas menjadi pemandu mereka hari ini. Kebetulan pagi Ahad dia tidak bekerja sebagai pemandu teksi, terus bersetuju dengan permintaan Humaira untuk membantu. Begitulah harmoni semangat kejiranan di Kampung Selasih 3.

Humaira menyuakan muka lalu Encik Fahim mengucup dahi anaknya itu. Dia perlu menanti 6 bulan lagi untuk bersua muka sehingga anaknya pulang dengan segulung ijazah.

Puan Muna meminta maaf berkali-kali pada Humaira kerana tidak dapat hadir pada majlis graduasi atas kondisi kesihatan yang tidak mengizinkan.

Usai berpelukan, dengan langkah kaki yang berat Humaira menaiki bas lalu melambai tangan sebelum hilang dari pandangan orang tuanya.

Bas dari Kota Bharu meluncur laju menuju ke KLIA2, meninggalkan dua orang tua yang berjasa.

Humaira menyeka air mata yang mengalir tanpa sedar. Hidupnya mungkin teruji, tapi kasih sayang yang diterima dari Allah dan kedua orang tua tiada taranya. Syukurnya makin dalam. Keputusannya makin bulat. Dia tahu Allah sedang memberinya persediaan emosi dan mental untuk menempuh masa depan yang belum jelas.

"Dan Kami perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik) kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam usia 2 tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua orang tua-mu. Hanya kepada Aku, kembalimu." - Surah Luqman ayat 14.

Disclaimer: cerita rekaan. tiada kaitan dengan penulis. penulis cuma nak menulis. Bukan kak hasanah. ^^' sayangi ibu bapa,k?


25/12/2016
13.30 pm Ishikawa, Japan.